I 2005 fikk vi statstilskudd til utarbeiding av et fag som skulle inngå i grunnutdanningen for lærere og førskolelærere. I samarbeid med blant andre Sverre Nesvåg fra Rogalandsforskning (nå IRIS) og Hans Eirik Aarek fra NLA og Universitetet i Stavanger, ble det laget studieplan for et 15- poengs og 30-poengs studieemne. Universitetet i Stavanger godkjente emnet, og høsten 2007 ble emnet gjennomført som et 15 poengs etterutdanningskurs som et prøveprosjekt. Flere forsøk på å få emnet inn i grunnutdanninga mislyktes, så det fortsatte som etterutdanningskurs, men hvert år deltok studenter fra grunnutdanninga og nyutdannete lærere og førskolelærere. Studieåret 2015-2016 var siste år med studieemnet på grunn av endringer i krav fra universitetet.
Evalueringen i etterkant viser blant annet at studentenes kunnskaper og ferdigheter på feltet er bedret etter kurset. Studentene synes de er blitt bedre i stand til å oppdage om elever er eksponert for rusproblemer og har fått økt kompetanse i å ta kontakt med foreldre til barn/ungdom som har rusproblemer.

